הבית| אודות| הצוות| טיפול באומנות| הפרעות קשב וריכוז| סדנאות וקבוצות טיפוליות| מאמרים| צור קשר

הפרעות קשב וריכוז

 

 

טיפול באמנות לילדים ומתבגרים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז

טיפול באמנות מהו?
הטיפול באמנות הינו טיפול הוליסטי המתייחס ליכולותיו של הילד ולקשייו, ומשפיע באופן משמעותי על רבדים גלויים וסמויים באישיותו של הילד ובתפקודו. הטיפול מתמקד בכוחותיו של הילד, נותן להם ביטוי ומעצים אותם תוך הורדת תחושות התסכול והחרדה, ומזמן לילד חוויות רבות וחשובות של הצלחה.
 
מה מאפיין ילדים בעלי לקויי למידה?
ילדים בעלי לקויי למידה הם ילדים בעלי קושי ספציפי ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות על רקע של שיבושים נוירו פסיכולוגיים. ילדים אלה הם בד"כ בעלי תפקוד אינטלקטואלי ממוצע ומעלה, אך הם מגלים קשיים בתפקודם הקוגנטיבי, ביכולתם המוטורית ובתיאום התפיסתי- תנועתי.
 
במה מתקשים ילדים לקויי למידה?
לרבים מן הילדים לקויי הלמידה ישנן הפרעות של קשב וריכוז ולעיתים קרובות הם מתקשים להסתגל למצבים חברתיים ואחרים המחייבים גמישות.
כישלונות חוזרים ונשנים ותחושת חוסר אונים המלווה אותם גורמים לילדים אלו לקשיים רגשיים משמעותיים, כגון: תסכולים עמוקים, קושי בשליטה על דחפים, חוסר בטחון ביכולתם, חרדות, דימוי עצמי נמוך ותחושה של חוסר ערך. מצבים רגשיים קשים אלו גוררים אחריהם לרוב ביטויים התנהגותיים רחבים של התפרצויות זעם והשתוללות, או לחילופין הימנעות לימודית וחברתית עד כדי סירוב ללכת לבית הספר.
 
כיצד ניתן לסייע לילד לקוי הלמידה?
הסיוע לילדים לקויי למידה מתמקד בשני תחומים עיקריים המשלימים זה את זה. תחום אחד מתמקד בלקות עצמה ובו נדרש הילד להתמודד באופן ישיר עם קשייו כגון: הוראה מתקנת, טיפולים מוטורים, שפתיים וקוגנטיביים.
התחום השני הוא הטיפול הרגשי המתמקד בטיפול ברגשות המונחים ביסוד קשיי הלמידה. תחום זה עוזר לילד בשחרור רגשות מכבידים, הפגת חרדות, קבלה עצמית והענקת תחושה של הצלחה.
בכל מקרה של טיפול בילדים עם הפרעת קשב וריכוז או לקויות למידה הטיפול הוא מערכתי וכולל טיפול בילד, עבודה משותפת עם מערכת החינוך והדרכת הורים.
 
הדרכת הורים
הורות לילדים המתמודדים עם הפרעת קשב ולקויות למידה הינה הורות מאתגרת, הטומנת בחובה שאלות וקשיים יומיומיים. התלבטויות ביחס להגדרת גבולות, בעיות התנהגות, יחסים עם האחים וקשר עם מערכת החינוך עולים כל הזמן ויוצרים עומס שמקשה מאד על ההורה.
להורה, תפקיד מרכזי בסיוע לילדים אלו, בהקניית גבולות ברורים, התארגנות וויסות.
מחקרים מראים כי הדרכת הורים בשילוב עם עבודה עם הילד משפרת מאד את יעילות הטיפול ומקצרת את התהליכים להגעה לתוצאות המקוות, במקביל להכלה של הרגשות הקשים עמם מתמודדים הורים אלה.
 
מה ייחודו של הטיפול באמנות לילדים לקויי למידה?
הטיפול הרגשי באמצעות אמנות נותן לילד אפשרות ביטוי אישי וייחודי באווירה תומכת שאינה שיפוטית ומציע התנסויות בשטחים שאינם קשורים באופן ישיר ללקות ולכישלון, לעומת הטיפולים המעמתים את הילד לקוי הלמידה ישירות עם קשייו.
ילדים עם לקויות למידה מוצאים באמנות דרך לבטא את עצמם באופן ברור וטוב שעוזר להם להרגיש מובנים יותר לסביבה. הם משתמשים ביצירה לביטוי דחפים ולארגון עולם החוויות שלהם. הם מוצאים באמנות "שפה סמלית" המספקת להם ערוץ תקשורת חלופי על פני זה הפגוע ובכך עוזרת לקדם אצלם תחומים של תקשורת כללית, דמיון חזותי, חשיבה סמלית וארגון מרחבי- שכולם תחומים התורמים רבות לתהליך רכישת הקריאה והכתיבה. 

כיצד מסייע הטיפול באמנות? 

הדימוי העצמי
התחום העיקרי שנפגע אצל ילד לקוי למידה הוא הדימוי העצמי. הילד לקוי הלמידה מרגיש לעיתים קרובות כי אין לו שליטה על מה שמתרחש, גופו ומוחו אינם נשמעים לרצונותיו ועקב כך נפגע מאוד דימוי העצמי החיובי. תחושה זו מובילה רבים מילדים אלו להאשמה עצמית בכישלונותיהם, לתחושה של פחותי ערך מול ילדים אחרים ולביטוי של רגשות נחיתות, תסכול, חרדה, מרירות וייאוש. מכאן, ברורה חשיבותן של חוויות של הצלחה אשר תחזקנה אצלו את תחושת הערך העצמי.
באמצעות קשת רחבה שלחומרי יצירה, מציע הטיפול באמנות שפה חלופית- ערוץ ביטוי נוסף. ההתנסויות המגוונות עוזרות לילד לתת ביטוי לצרכיו, דאגותיו, משאלותיו הכמוסות ומעשירות את עולם חוויותיו וכפועל יוצא מעלות אצלו את תחושת ערכו האמיתי ומקומו בעולם.
 
הביטחון העצמי
הביטחון העצמי של הילד מתפתח בין השאר מתוך תחושת השליטה שהילד משיג בסביבתו הפיזית- תוך תפקוד תפיסתי מפותח בהתאם לגילו.
תרפיה באמנות תורמת רבות לפיתוח מיומנויות חושיות, מוטוריות ותפיסתיות ומכך מגבירה ומעלה את הביטחון העצמי ועימו את המוטיבציה ללמידה.
מגע בחומרי האמנות, עיבודם וההתנסות בהם, מחזקת אצלו תפקודים סנסומוטוריים-גזירה, קריעה, לישה, חיתוך, מעיכה ועוד, משפרת את המוטוריקה העדינה, תאום עין יד וביצוע גרפי מוטורי. גבולות דף הציור מגדירים לילד את המרחב העומד לרשותו ועוזרים לו לתרגל ולהתאמן בהתנסויותיו במרחב.
 
קשיים בביטוי מילולי
ילדים לקויי למידה מתקשים לעיתים קרובות לבטא את עצמם באופן מילולי. הטיפול באמנות שם דגש על תהליך העשיה ולא על הניתוח המילולי של היצירה. הדבר מאפשר לילדים אלו להנות מאמצעי תקשורת הנתפס כפחות בעייתי עבורם ובכך מרחיב את יכולתם להתבטא. במקביל משתפרת יכולתם להתבטא גם באופן מילולי מאחר שהם מנסים לשתף בחוויה האמנותית שעברו ולספר על יצירתם.
 
ייעוץ כולל
באמנות בטיפול צוות מקצועי אשר יסייע לכם בהתלבטויות השונות ביחס למגוון הטיפולים להם זקוק הילד. נשמח לייעץ לכם כיצד להרכיב את המכלול הנכון עבור הילד להגעה לתוצאות מרביות, מבלי להעמיס עליו טיפולים מיותרים. אנו באמנות בטיפול נשמח לייעץ, לסייע ולהמליץ כיצד לארגן את מגוון הטיפולים, גם ביחס לטיפולים אשר אינם ניתנים במרכז: טיפול בדיבור, ריפוי בעיסוק, הוראה מתקנת , אימון ועוד.
 
 
ליצירת קשר:
טלפון: 052-8962272
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

דף הבית| אודות| הצוות| טיפול באומנות| הפרעות קשב וריכוז| סדנאות וקבוצות טיפוליות| מאמרים| צור קשר|
כל הזכויות שמורות © 2010