הבית| אודות| הצוות| טיפול באומנות| הפרעות קשב וריכוז| סדנאות וקבוצות טיפוליות| מאמרים| צור קשר

מאמרים / טיפול באמנות עם ילדי ADD ADHD / עופרה ירקוני

רציתי לספר לכם על העבודה הטיפולית עם ילדים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז ולעיתים גם לקויי למידה. התסמונת ידועה בשם ADHD שכולל היפראקטיביות ופעילות יתר ולפעמים אלו ילדי ADD שהם שקטים ואיטיים יותר.  
 
לפני הכל- על ההורים
ה
עבודה שלי כוללת ליווי של ההורים שמגיעים אלי מיואשים, מבולבלים, אשמים וחסרי דרך. אני יכולה להעיד שהלקות הזאת הממוקמת בגוף בריא, אצל ילדים מוכשרים, בעלי אינטליגנציה גבוהה בד"כ, ממש מבלבלת ומטעה את ההורים ואת הסביבה.
אני שומעת הורים מותשים- הן ממערכות החינוך המפנות כנגדם אצבע מאשימה והן מהחיים הסוערים בבית ובחברה. הילדים נחווים כפרועים, לא מווסתים רגשית, חסרי שקט ומפוזרים.
אלו הורים דואגים ומוצאים עצמם רצים מבעל מקצוע אחד לשני. רצים לקלינאית תקשורת, לנוירולוג, למאבחנת דידקטית ולמרפאה בעיסוק.
אני מרגישה את הכאב המלווה את ההורים שמשתדלים לתת את ההורות הכי טובה שיש,
ועדיין, הילד הפרטי שלהם הסובל מהפרעת קשב וריכוז מתקשה לתפקד בבית הספר, פורץ גבולות, נקלע למצבי כעס ואלימות שלא ניתנים לשליטה.
זה נכון! הורה לילד עם הפרעת קשב וריכוז אמור להיות הורה מיוחד, הורה אחר, הורה מאותגר. הורה שבמהלך הטיפול לומד להכיר בלקות, רוצה להעצים את הקשר בינו לבין ילדו ומוצא את הדרך, מאמין בדרך ומצליח גם לראות את האיכויות של ילד עם יצריות, יצירתיות וחיות העולים על גדותיהם.


על הילדים
בטיפול הרגשי אני מקבלת את ילדים שמאוד רוצים להיות ילדים טובים וילדים מוצלחים. במקום להרגיש כך, הם חווים עצמם כילדים מאכזבים, ילדים שעולמם הפנימי מלא בכעס שמבהיל את הסביבה, בכאב, בתסכול ובכאוס בעוצמות גבוהות.
במהלך הטיפול תשתקף להם רגישותם, היצירתיות והספונטניות שלהם והם יגלו פתיחות ואהבה ללא מעצורים. אלו ילדים, שנושמים לרווחה כשמבינים אותם ואת הלקות שלהם, ילדים שנוכל לגלות בהם בקלות את היופי והכישרון וכשנראה אותם באמת, הם יפתחו, ייצרו ויחוו את עצמם כילדים אהובים. 
 
קשיים בויסות עצמי
בחרתי להדגים דרך 3 ילדים, משהו על בעיית הויסות של ילדי ה ADHD והשתקפותה בחדר. ההקשבה לכך, מאפשרת תהליכים שמרחיבים את המקום הנפשי, יכולת איפוק והתארגנות טובה יותר.

ירון מגיע לפגישה הראשונה ורוצה לבנות מגלשת כדורים שבסיומה יש מעין בריכה שאמורה לקלוט את כל הכדורים הגולשים מטה. תוך כדי הפעולה הכדורים גולשים ומתפזרים בחדר לכל עבר... בעזרת האמנות משתף אותי ירון באיבודי השליטה שלו. הוא ממש רוצה להחזיק בכל חלקיו שלא יגלשו לכל עבר, שלא יצאו ממנו החוצה בעוצמה כזאת ובדרך זאת ניתן לדבר על הקושי ועל החוויה אותה הוא חווה ביום יום. ביחד אנו מנסים במהלך הטיפול באופן סימבולי, להעמיק ולהגדיל את הבריכה וגם את שיפוע המגלשה, כך שתוכל להיות לירון חוויה שהוא מצליח לווסת את גלישת הכדורים ולהחזיקם.
 
 
קושי בהתארגנות
כשמור מגיע לפגישה הראשונה, הולך לארגז של חיות, דמויות, מבנים ומתחיל להניח בתוך ארגז החול. רוצה עוד ועוד, מתגרה מכל דימוי שעיניו רואות, ממהר למלא, להניח אחד על השני. הגירויים דוחפים אותו לגעת, למשש, להוסיף ללא עצירה, ללא הפסקה, ללא סדר, ללא חוקיות. כך נערמים עוד ועוד דימויים, צבעים, חומרים... בית הפוך, חיות חלשות על חזקות, גדולים על קטנים, טובים ורעים. מור מראה לי את עולמו הפנימי, המבולגן, חסר מנוחה, שלא מצליח לווסת עצמו ולארגן את עצמו אל מול הפרטים.
במהלך הטיפול ילמד מור לשהות זמן רב יותר בתוך העבודה, לארגן את הדימויים ברצף ואף ידע לעצור.

 
 
 
גבולות וחוקים במסגרות ומיכלים 
ים בפגישות הראשונות מגיע ורוצה לקפוץ מדבר לדבר, מחומר לחומר ופעילות אחת לשניה. ממלא קערה עם צבע ללא הבחנה ואני עומדת ושומרת מפני הצפה גדולה שלו את עצמו, אותי ואת החדר. הוא מערבב צבעים זה בזה ומתמסר למגע הנעים ולדחף הבלתי נשלט ללכת עד הסוף, לשפוך עוד ועוד. אין לים מילים לבטא את ההנאה הזאת בהתמרחות ובחוויה החושנית הנעימה במפגש עם החומרים הרטובים, אך זאת גם חוויה מבהילה. הוא מבקש ממני עזרה ושמירה כדי שלא, יעבור את הגבול, יהרוס, יעשה את מה שאסור, כמו בחיים..
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
בהמשך הכניס ים את הצבעים למיכלים...ממצב של שפיכה, ליכלוך, ופיזור, למצב של הכנסת החומרים למיכלים, סגירתם ושמירתם.
כך למד ים לווסת אנרגיה וגירוי ולהכילם במיכלים.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
סביבה בטוחה ומרגיעה
במהלך הטיפול נוצרה עבור ים סביבה בטוחה ומרגיעה, עם חוקים וסדר, עם הידיעה מה אפשר בחדר ומה לא... הוא הפך את חדר הטיפולים ואותי למעבדה הבודקת את הרגשות שלו, את העוצמות שבו, את היכולת לווסת את עצמו מול החומרים והצבעים המפתים, לא היה בו הצורך העז למלא מיכלים עד הקצה, או למלא בצבע את כל הדף. הוא בחר לעצמו הרכבים טהורים של צבע, ערבב ביניהם ובצורה מאורגנת יצר מילון פנימי לרגשות שבו, לפשוטים ולמורכבים, חווה אינסוף אפשרויות שלא נגמרו. מדהים באיזה סדר עבד, סימן, רשם ובעצם חווה את עצמו כממציא צבעים החדשים. יצירת מילונים כאלה דרשה מימנו, איפוק, אירגון ועקביות.
 
 

דף הבית| אודות| הצוות| טיפול באומנות| הפרעות קשב וריכוז| סדנאות וקבוצות טיפוליות| מאמרים| צור קשר|
כל הזכויות שמורות © 2010